De techniek achter het theaterorgel (3)


Overzicht in een theater of bioscoop.
Hieronder ziet u een opstelling zoals het toentertijd in een theater voorkwam
(en nog voorkomt).
De opstelling van de console was oorspronkelijk zodanig dat de organist het filmdoek kon zien. Bij veel bioscopen stond de speeltafel niet op het toneel maar eronder, op een lift. In het Asta theater kwam het orgel langzaam, in een draaiende beweging omhoog!

In deze schets staat 'het orgel' boven de zaal. Er zijn ook veel bioscopen waar het eigenlijke orgel beneden (zoals in het Amsterdamse Tuschinski-theater) of aan weerszijden van de toneelvloer is opgesteld. Het gaat om de techniek die een enorm belangrijke en onmisbare, soms letterlijke schakel vormt tussen wat de organist speelt en het publiek te horen krijgt.





A Zwelramen/jalouzieën.. shutters
B Orgelkamer vooraanzicht (shutters niet getekend)
C Ruimte blower (windmachine en gelijkstroomdynamo)
D Relaiskamer
BL Blower/windmachine
G Gelijkstoomdynamo
L Liftmechaniek om de console te laten opkomen/dalen
MC Maincable, bedieningsdraden van het orgel
BC Besturingskabel vanaf de speeltafel naar de windmachine en
LC voor de liftmotor.
S Schakelaar/relais: voor het inschakelen van de blower en het orgel vanaf de speeltafel

Bron: NOFiteiten 2009
>> naar deel 4

Vertalen

Dutch French German Italian Spanish